Ohjeet

Ohjeita perävaunujen käytöstä

Trailerikeskus | Orimattila

Suomenkielisen Agados Trailers huolto- ja ohjekirjan omalle vaunullesi saat tilattua sähköpostilla. Alla yleisohjeita perävaunujen käytöstä.

Ohjeet

1. Pyöränpultit

Tarkista ennen liikkellelähtöä pyöränpulttien kiristys. Katso että kaikki pultit ovat paikoillaan ja asianmukaisesti kiristetty.

 

Noin 50 km ajon jälkeen tarkista pyöränpulttien kireys. Kiristä tarvittaessa. Tarkista jokainen pultti. (Tämän jälkeen tarkista pyöränpulttien tiukkuus säännöllisin väliajoin.)

2. Sidonta

Varmista että vaunussasi on omia käyttötarpeitasi vastaava määrä riittävän tukevia sidontaliinojen kiinnityskoukkuja tai lenkkejä. Sido näin:


  • Käytä riittävän vahvoja sidontaliinoja
  • Käytä oikean mittaisia sidontaliinoja
  • Sido ja kiinnitä kuorma lain määräämällä tavalla!

3. Kytkentä

Tutustu huolella vetokytkimen toimintamekanismiin ja sen teknisiin arvoihin. Älä koskaan ylitä sallittuja arvoja. Pidä vetopää puhtaana, ja jos se on voideltavaa mallia, voitele se säännöllisesti. Älä ylitä vetoautosi vetokoukun sallimia kuormituksia.

Perävaunun kytkentä

4. Lastaus ja aisapaino

Aseta kuorma aina siten että aisapaino ei ylity eikä alitu. Keskiakselivaunussa takapainoinen kuorma on äärimmäisen vaarallinen ja tekee vetoautosi ja perävaunusi muodostamasta yhdistelmästä vaarallisen itsellesi ja muille tielläliikkujille. Ole erityisen varovainen kuorman takaylityksen suhteen. Pienikin takaylitys saattaa muuttaa aisapainon negatiiviseksi!

5. Rengaspaineet

165 R13C : 4,0 - 4,5 bar
185 R14C : 4,0 - 4,5 bar
195 R14C : 4,0 - 4,5 bar
195/50 R13C : 5,7 - 6,1 bar
195/55 R10C : 5,7 - 6,1 bar

Lisätietoja rengasliikkeistä!

6. Lähtötarkistus

Kävele vielä kerran vaunun ympäri ja tarkista kytkentä ja kuormaus sekä valojen toiminta!

Perävaunun lähtötarkistus

7. Pidä kiinni pistokkeesta, älä kaapelista!

Älä vedä pistoketta johdoista. Ota kiinni pistokkeen kuoresta irroittaessasi pistoketta autosta.

Kytkentäkaavio

Vilkku vasen 1 L Kelt.
Sumuvalo 2 54g Sin.
Maadoitus 3 31 Valk.
Vilkku oik. 4 R Vihr.
Takavalo oik. 5 58R Rusk.
Jarruvalo 6 54 Pun.
Takavalo vas. 7 58L Musta

8. Varo tuulta!

Tuulisella ja erityisesti myrskyisällä säällä noudata suurta varovaisuutta!



Kaikki perävaunut, ja aivan erityisesti umpivaunut ja pressukapellivaunut ovat herkkiä sivutuulelle. Tuulen heilauttaessa vaunua myös vetoauto heilahtaa ja ohjattavuus saatetaan menettää kokonaan. Liukkaalla kelillä sivutuulta on syytä varoa vielä enemmän.

Varo tuulta!

9. Valot ja perälaita

Perälaita tai muut perävaunun takarakenteet, kuten ajosillat jne eivät koskaan saa estää vaunun perävaloja näkymästä lain edellyttämällä tavalla. Sääntö koskee myös kuormaa.


Pimeällä ja ajoradalla tapahtuvan lastauksen ja purkauksen ajaksi siirrä takalaita sivuun!

10. Ja vielä!

  • ÄLÄ MILLOINKAAN TYÖSKENTELE VARMISTAMATTOMAN KIPPILAVAN ALLA!
  • Varmista perävaunun kytkentä
  • Varmista jarrujen toiminta, irroita käsijarru ennen liikkeelle lähtöä
  • Muista nostaa nokkapyörä ylös ja varmista sen pysyminen ylhäällä
  • Varmista että kaikki laidat ovat ylhäällä ja lavalukot ovat tiukasti kiinni
  • Varmista valot vielä kerran
  • Tarkista kuorman kiinnitys ja aisapaino
  • Varmista pressujen tai pressukapellin kiinnitys
  • Älä ylitä 80 km/h nopeutta!
  • Jos yhdistelmä alkaa heittelehtiä, HIDASTA VAUHTIA!

11. Keliolosuhteet

Muista aina ottaa huomioon keliolosuhteet. Pohjoismaissa vuodenaikojen vaihtelu ja vaikutus ajokeliin on poikkeuksellisen suuri. Erityisesti perävaunuja vedettäissä on syytä riittävän ajoissa huolehtia siitä että koko yhdistelmässä on lain vaatima turvallinen rengastus. TÄRKEINTÄ ON MUISTAA ENNAKOINTI: LIUKKAALLA ON AJETTAVA HITAAMMIN JA ETÄISYYKSIÄ MUIHIN AJONEVOIHIN ON KASVATETTAVA.

12. Katetut vaunut talvella

Umpikorien ja pressukaplellivaunujen katoille saattaa kertyä runsaasti jäätä ja lunta. Jää ja lumi on huolellisesti poistettava ennen liikennöintiä, sillä perävaunun katolta irtoilevat jää- ja lumikokkareet muodostavat vakavan vaartekijän perässä tuleville ajoneuvoille.

Katetut vaunut

13. Valmistenumero ja tyyppikilpi

Perävaunusi tyyppikilpi sisältää hyödyllistä tietoa. Siitä selviää vaunun suurin sallittu kokonaismassa ja aisapaino. Valmistenumero, joka on merkitty stanssaamalla tai muuten selkästi vaunun runkoon tai vetoaisaan yksilöi perävaunusi.

14. Jarrullisen vaunun katsastus

Jarrullinen perävaunu on katsastettava joka toinen vuosi vuoden loppuun mennessä. Myös väliajat sen on oltava siinä kunnossa että se milloin tahansa läpäisisi katsastuksen. Jarrutonta vaunua ei tarvitse katsastaa, mutta sen on koko ajan oltava siinä kunnossa että se täyttää ns. ensikatsastuvaatimukset: rungon ja muiden rakenteiden tulee olla kestäviä, valojen on toimittava täydellisesti ja vetopään ja akseleiden on oltava kunnossa.

15. Varo ylikuormia

Erityisesti maa-ainekset painavat yllättävän paljon. Jos kuormaus tehdään suurella koneella, saattaa yksi kauhallinen soraa, sepeliä tms painaa moninverroinen enemmän kuin mitä vaunun tekninen kantavuus on. Opettele tuntemaan maa-ainesten kuutiopaino, samoin puutavaran ja muiden materiaalien kuutiopaino. VÄLTÄ EHDOTTOMASTI YLIKUORMAUSTA!

Ylikuorma

16. Peruuttaminen

Ellet ole aiemmin käyttänyt keskiakseliperävaunua niin ennen varsinaista liikennöintiä opettele suljetulla alueella yhdistelmän peruttamisen alkeet ja perusteet. Näitä taitoja tarvitset myös liikenteessä. Yleensä peruuttamisen idean sisäistää n. 30 minuutin harjoittelun aikana. Harjoittelu tekee mestarin, ja vältät sekä nolot tilanteet että vaaratekijät.

Peruuttaminen perävaunulla

17. Muutamia vihjeitä

Sellaisissa vaunumalleissa, joissa käytetään joko käsikäyttöistä tai sähköistä hydrauliikkaa, kannattaa pakkasolosuhteissa harkita hydrauliikkaöljyjen vaihtamista paremmin arktisiin olosuhteisiimme sopiviin öljyihin. Kysy neuvoa asiantuntevalta hydrauliikkaöljyjen myyjältä tai perävaunusi maahantuojalta.


Perävaunun kantavien rakenteiden muuttaminen ilman valmistajan lupaa päättää takuun. Älä milloinkaan muuta rakenteita neuvottelematta vaunusi maahantuojan kanssa.

Share by: